Nosné vidlice (nosné vidlice, vidlice na vysokozdvižný vozík , lyžiny na vysokozdvižné vozíky, VZV, vidlice na vozíky, vidlice na stroje, vidlice na UNC, vidlice na teleskopické nakladače, vidly na vozík, vidly na VZV) sú súčasťou vysokozdvižného vozíka, na ktoré sa často zabúda, pretože môžu vypadať ako tá najmenej podstatná časť. Pokiaľ údržbu vidlíc zanedbáme, hrozí veľké nebezpečenstvo. Vidlice je preto nutné pravidelne meniť.
Vidlice sú vhodné na všetky dostupné značky vozíkov ako napríklad: Toyota, STILL, Jungheinrich, Linde, Clark, Heli, HC, Dosan, Atlet, Crown, Hyundai, Unicariers, Mitsubishi, Desta, Kalmar, Balcancar, Nissan, Caterpillar, Yale, BT, Hyster...
V ponuke spoločnosti Čemat nájdu zákazníci nosné vidlice tej najvyššej kvality, rovnako tak aj produkty vynikajúceho pomeru cena/výkon. Všetky vidlice zodpovedajú náročným kritériam pre manipuláciu s nákladom a všetkým bezpečnostným štandardom.
ČEMAT má, ako jediný v Slovenskej republike, výhradné zastúpenie na trhu nosných vidlíc značiek
Bolzoni-Auramo-Meyer a vlastnej rady CMT forks.
Výroba vidlíc Bolzoni-Auramo-Meyer je vysoko automatizovaná a založená na systéme, ktorý dnes predstavuje najmodernejšiu technológiu na svete. Ohýbanie za horúca v uzavretej forme znižuje vnútorné napätie materiálu a dosahuje dokonalý výsledok.
To pomáhá udržovať pružnosť materiálu pri zvyšovaní jeho odolnosti. Celá dĺžka tvarovanej vidlice sa zahrieva (Bolzoni-Auramo-Meyer drží patent na cyklus tepelného spracovania). Horné a spodné pätky sú privarené robotickým systémom. Všetky vidlice spĺňajú parametre noriem UNI ISO 2328 a 2330.
ČEMAT zaradil do svojej ponuky aj radu vidlíc pod názvom CMT Forks. Jedná sa o ekonomickú variantu vidlíc vyrábaných priamo pre našu spoločnosť.
Nosné vidlice sa podľa typu uchytenia rozdeľujú podľa dvoch kritérií:
- I. Podľa uchytenia na nosnú dosku stroja
- II. Podľa tvaru a použitého materiálu vidlice
Údržba a kontrola
Zvyčajne nájdete tisíce dielov na vysokozdvižné vozíky v servisných dielňach firem prevádzkujúcich manipulačnú techniku, ale zriedka náhradné vidlice, a to ani v prípadoch kedy sa jedná o prevádzky s rovnakými vozíkmi. Vidlice vydržia dlhú dobu, pokiaľ sú používané správne. Pri obyčajnom pohľade na ne môže nastať dojem, že nevypadajú takmer vôbec opotrebovane. Pravdou ale je, že väčšina vidlíc je prispôsobená vozíku typom a nosnosťou: sú veľké a vypadajú nezničiteľne. Vidlice však môžu byť vcelku opotrebované počas každodennej práce.
Príklady spôsobov, ako môžu byť vidlice poškodené:
- Vidlice môžu byť preťažované naložením nákladu na špici, alebo jednoducho naložením nákladu ťažšieho než je nosnosť vozíka
- Servisy ohnú vidlice do pôvodneho tvaru, vykonávajú zvary, alebo vŕtajú otvory. Užívatelia vozíkov nasadzujú prídavné zariadenia na vozík, ktorý neúmerne namáha vidlice.
- Vidlice sú často používané pre otváranie dverí vagónov a zhadzovanie nákladu von alebo jedného nákladu z iných nákladov. Často sú tiež používané k zdvíhaniu nákladu rozličných tvarov a nákladov vyvážených ďaleko od strany vozíka. Hroty vidlíc sú často zasúvané pod iné vozíky pre ich zdvihnutie pri údržbe.
- Vysokozdvižné vozíky môžu naraziť do stĺpov alebo do steny. Hoci vidlica nevyzerá byť poškodená, môže byť nebezpečná pre ďalšiu prácu.
- Kedykoľvek je vidlica vystavená vysokým teplotám (napríklad behom opravy), môže se objaviť skrytá závada.
Vidlice – opotrebovávajúce sa diely
Hotové vidlice sú natrené. Farba je ale veľmi skoro zodratá behom používania. Vrchná časť je zoškrabaná paletou spodná spravidla kontaktom so zemou.
Vodiči sú školení k umiestneniu vidlíc čo najnižšie nad zem, keď sa pohybujú bez nákladu, alebo sa vracají s nákladom. Niektorí idú ale do extrému a pohybujú sa s vidlicami po zemi – tento spôsob potom opotrebováva pätku alebo spodnú hranu vidlice a tým znižuje nosnosť vidlice.
Počas prevádzky sa môže spodná hrana vidlice rýchlo opotrebovať. Toto opotrebenie nemusí byť vodičom zaznamenané, ale dôsledky existujú. Štandardy pre mieru opotrebenia vidlíc sú presne definované. Iba menšina vodičov vie o týchto normách, alebo chápe potrebu preverovania nosných vidlíc.
Vidlice musia byť vyradené z prevádzky vo chvíli, kedy je hrúbka pri ohybe znížená o 10%. Málokto chápe, že 10% zníženia hrúbky znamená zníženie nosnosti vidlice o 20%. To znamená, že bezpečnostný faktor vidlice je tiež znížený o 20%. Meranie opotrebovania nie je intuitívna záležitosť. Malo by byť zaradené do plánu údržby a kontrol.
Kontrola
Vidlice by maly byť kontrolované kvôli opotrebeniu a deformácii minimálne raz za rok (v jednosmennej prevádzke). Najlepšou metódou je použitie mierok na vidlice, čo je druh nastaviteľného meradla, využívaný pre metódu „ prejde / neprejde“.
Každá vidlica sa skladá z dvoch častí – vertikálna časť, kde nie je takmer žiadne opotrebenie a horizontálnía časť, čo je časť, ktorá zdvíha náklad a opotrebováva sa.
Mierka sa najprv nastaví na vertikálnej časti, kde nie je žiadne opotrebenie. Tento rozmer je potom použitý ku kontrole horizontálnej časti pri ohybe. Štyri kontaktné body mierky automaticky zmerajú mieru opotrebenia.
Postup: Opotrebenie sa najprv zmeria na horizontálnej časti. Vnútorna časť mierky má dva ďalšie výstupky, ktoré automaticky naznačujú 10% zníženia hrúbky. Tieto vnútorné výstupky potom posúvame na horizontálne časti. Pokiaľ mierka skĺzne v horizontálnej časti aj cez vnútorné výstupky, je vidlice opotrebovaná viac než ustanovujú bezpečnostné normy a je ďalej nepoužiteľná. Musí byť vymenená.
Mierky sú v ČEMATe k dispozícii. Opýtajte sa našich špecialistov na údržbu vidlíc a zabezpečte pre svoje zariadenie bezpečnú a plynulú prevádzku.